Wieczór Teatralny Hesperyd

16,17 maja 2017 godz. 18:00, wstęp wolny

UWAGA! zmiana programu!

Wtorek, 16 maja, godzina 18:00.

3 premiery Teatru Hesperydy.

  1. „Marionetki” premiera Teatru Hesperydy – 30minut.
  2. „Pokój Ali” etiuda - 15 minut.
  3. „12 białych szat” - 30 minut.​

Środa, 17 maja, godzina 18:00.

  1. „Usuwanie Alejandry” Teatr Terminus A Quo z Nowej Soli – 30 minut.
  2. „Raj” - 30 minut.
  3. „Wariat i Zakonnica” - Teatr Terminus A Quo z Nowej Soli – 50 minut.

Usuwanie Alejandryto druga praca Edwarda Gramonta na utworach argentyńskiej poetki Alejandry Pizarnik. Jest coś szczególnego w słowach, które twórczo wypełniły się jako poezja i proza tej niezwykłej i tragicznej poetki. W jej życiu była pustka i wyobcowanie a w „życiu po życiu”, na scenie Teatru TAQ, rozkwitła róża o niebywałej piękności. Tak chyba można określić to co napisało się w fizycznej postawie aktorki dla której tekst jest tylko dopełnieniem przejmującego aktu czułej wrażliwości i wszechobecnego niepokoju. Alejandra szuka siebie, i nie może znaleźć, pogłębia się kryzys. Jej przyjaciele: duchy opiekuńcze - próbują odnaleźć jej drogę, sens życia, ale ona nie odnajduje tej drogi, meandruje depresyjnie, wpada coraz głębiej w czeluść pokręconych, pogmatwanych sytuacji, które ją przerastają i przerażają. Taka była Alejandra Pizarnik i taka została na nowo poczęta, wciąż odradzając się w nowych sytuacjach na scenie za sprawą Justyny Dywańskiej.

„Wariat i zakonnica” to opowieść o ludziach, którym przydarzyły się nieprzewidziane okoliczności. On: Mieczysław Walpurg, zdiagnozowany przez lekarzy, jako niebezpieczny osobnik ze względu na paranormalne zachowanie zostaje osadzony w domu dla obłąkanych. Leczony jest standardowo poprzez aplikowanie środków farmakologicznych. Dodatkowo zabezpieczony jest charakterystycznym kaftanem BEZPIECZEŃSTWA.
Do celi niebezpiecznego furiata zostaje wprowadzona ona: stosunkowo uduchowiona siostra zakonna – w celu opieki nad szaleńcem. Pomiędzy nią a delikwentem powoli narasta dialog w następstwie, którego siostra zakonna dowiaduje się o jego tożsamości. Ten fakt powoduje, że diametralnie zmienia się jej stosunek do pacjenta. Walpurg okazuje się pisarzem, twórcą. Właśnie jego twórczością wcześniej siostra Anna bardzo się fascynowała. W tej sytuacji między nią a fascynującym autorem pękają lody i początkowa nieufność przeradza się w ciepłe uczucie owocujące szczerą miłością. Okazuje się ostatecznie, że ta namiastka miłości całkowicie leczy Walpurga i bohater odkrywa, że znikła dręcząca go przypadłość, Dementia praecox. Dalej wypadki następują szybko jedne po drugich i fabuła mająca cechy happy endu, zamienia się w melodramat.
Spektakl osadzony jest najczęściej wśród publiczności, w przestrzeni areny przypominającej jako żywo arenę cyrkową. Tym sposobem publiczność niejako uczestniczy w akcji śledząc z bliska rozwijającą się opowieść. Ponadto publiczność pada także pastwą działań psychopatycznych lekarzy, którzy już w prologu traktują wchodzących jako potencjalnych pacjentów. Spektakl naznaczony jest niejako nadekspresyjną, transową grą Mieczysłwa Walpurga i stonowaną, przejmującą do głębi grą siostry Anny. Sceny z doktorami mają charakter wyłącznie mimiczny na muzyce Ricka Wakemana „White Rock” jakby specjalnie skomponowanej na tę okoliczność. Ważnym elementem jest także operacja światłami, która niewątpliwie podkreśla nastrój spektaklu. Na scenografię składają się elementy scenograficzne nawiązujące swym charakterem do wyposażenia szpitalnego.
Autorem scenariusza, koncepcji sztuki oraz wybranych fragmentów muzyki stosowanej w spektaklu a także reżyserem jest Edward Gramont 

FORMULARZ KONTAKTOWY

Please enter name
Please enter e-mail
E-mail is not a valid format
Please enter message

ZNAJDŹ NAS

Dla mediów

Zamieszczony logotyp można wykorzystywać w publikacjach dziennikarskich. Dziennikarzy zainteresowanych innymi materiałami prosimy o kontakt telefoniczny pod numerem +48 82 563 00 81 - wew. 318 lub pocztą elektroniczną na adres: sekretariat@chdk.chelm.pl


Pomoc

W zakładce "Aktualności" znajdziecie Państwo najnowsze artykuły dotyczące naszej działalności. Formy artystyczne prowadzone przez Chełmski Dom Kultury znajdują się w menu "Nasze Formy". Osoby zainteresowane wynajmem sal lub pokazami artystycznymi zapraszamy do podstrony "Usługi". Jeśli chcą Państwo zarezerwować lub kupić bilet na nasze wydarzenie kliknij przycisk "Rezerwacja biletów" w głównym menu.

Wszelkie uwagi/problemy dotyczące funkcjonowania strony prosimy zgłaszać na adres: a.adamczuk@chdk.chelm.pl

Uwagi i propozycje

Staramy się trafiać w Wasze gusta, zaspokajając głód również kultury niekomercyjnej - i tu liczymy na Waszą pomoc, sugestie. Chcemy, żeby byli Państwo nie tylko odbiorcami kultury, ale także jej twórcami. To nie slogan - CHDK istnieje i działa po to, by stawać się centrum życia kulturalnego w Chełmie. Bardzo byśmy sobie tego życzyli…

Czekamy na Wasze uwagi i propozycje.

Sala widowiskowa

Ilość miejsc - 504 Posiada dużą scenę z regulowaną głębokością, komfortowe nowe fotele, fosę dla orkiestry symfonicznej. Dysponujemy nowoczesnym oświetleniem teatralno-estradowym (75 punktów świetlnych) oraz rewelacyjnym nagłośnieniem wyrównanym liniowo francuskiej firmy Nexo Geos (konsolety cyfrowe Yamaha Ls9). Na zapleczu sceny znajdują się duże i wygodne garderoby. Sala jest dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych. Do dyspozycji muzyków oddajemy znakomity fortepian marki Petrof.